Sådan ville jeg optimere og forbedre Last Object’s digitale tilstedeværelse


Last Object er en fantastisk, dansk virksomhed, der har bæredygtighed øverst på dagsordenen.
De har skabt deres helt egne produkter, der skal mindske folks forbrug af bl.a. skønhedsprodukter, og de har allerede tusindvis af kunder i flere lande.
De har dog mulighed for at optimere deres online tilstedeværelse ved at rette nogle små fejl og fokusere mere på SEO.
Læs her mine bud på hvordan:
Hjemmesiden
Hjemmesiden har generelt nogle problemer med navigering og klarhed i deres budskaber. Jeg savner eks. en header, der kan give mig et bedre overblik over hjemmesiden med det samme. Jeg er ikke klar på at “shoppe now”, og jeg vil gerne se, hvor mange forskellige produktkategorier der er – for det virker til, der er mange.
Hjemmesiden har nogle småfejl, som desværre får hjemmesiden til at se en smule uskarp ud – som eksempelvis her, hvor de forskellige bokse ikke er aligned.
Som førstegangsbesøgende er det fedt at se, at der er masser af gode reviews, men de er ikke sat særligt visuelt pleasende op.
Jeg savnede også en “videns-sektion”, hvor der står lidt mere om sagen og virksomheden – indtil jeg opdagede, at det var under “Sustainability”. Måske en lidt forvirrende titel.
Dette er en superfed start – hvor meget virksomheden har sparet kloden, men på engelsk skal tallene skrives med komma i stedet for punktum (ellers er det et meget lille tal i stedet).
Hvad skal de så gøre? Sådan vinder LastObject med SEO og content marketing
Som en del af en branding- og SEO-strategi kunne LastObject også lave en videnssektion, hvor de generelt skriver artikler om sustainability, klima og guides med råd og tips til, hvordan man som privatperson bedst muligt kan nedsætte sit klima og CO2-aftryk.
Her kan de rangere for nøgleord, som også er nemmere at rangere for end deres produkter. Nøgleord såsom:
- how to lower carbon footprint
- how to reduce carbon footprint
- hvor meget co2 udleder et menneske
- hvad kan jeg gøre for klimaet
- hvad forurener mest i danmark
- hvad er klimaaftryk
- hvad kan man gøre for at mindske co udslip
- hvad kan man gøre for at hjælpe klimaet
Det er også en oplagt mulighed for at inkludere sine produkter på en organisk måde i artiklerne, da de netop kan være med til at nedsætte ens CO2-aftryk.
Der kan gøres en del for at optimere Last Object’s tilstedeværelse på Google – hvilket kun er en god mulighed for dem!
For flere besøgende på deres hjemmeside vil kun betyde flere kunder i biksen.
Et eksempel på en optimeringsmulighed er den genanvendelige vatpind, som er en af Last Object’s første produkter, men på Google roder de desværre rundt på side 3 for søgeordet “vatpind”.
Til gengæld rangerer de for nøgleord såsom “genanvendelig vatrondel”, men det er alligevel nede som nummer 5-6 stykker, og det giver ikke synderligt mange kliks.
Dertil lancerede virksomheden et nyt produkt i år – vaskeark – som skal være en substitut for flydende vaskemiddel. Et fantastisk produkt, der også kan mindske transporten af vand i produkter.
Det første, der dukker op, på Google, når man søger på “vaskeark” er dog desværre en test fra Tænk med overskriften: “Vaskeark virker ikke”
Det er superærgerligt.
Last Object skal naturligvis selv ligge på denne position, så de kan påvirke den besked og budskab, deres målgruppe skal blive mødt med.
Dertil er vaskeark som sagt et relativt nyt produkt, som de fleste ikke kender til eller forstår fordelene af.
Dette kan man også se på søgevolumen på de to søgeord:
“Vaskeark” er der kun 400, der søger på hver måned, mens der er mere end 2.000, der søger på “vaskemiddel”.
Det er LastObject’s opgave at uddanne forbrugeren og overbevise dem om, at vaskeark er en bedre og mere miljøvenlig måde at vaske sit tøj på.
Derfor er det oplagt også at rangere for “vaskemiddel” med sine vaskeark og dermed ramme nye, potentielle kunder, der kan blive overtalt til at bytte sit vaskemiddel ud med vaskeark.
En mindre pointe om USP’er
Hvis vi zoomer lidt ind på deres “personlig pleje”-produkter, så tvivler jeg meget på, at “USP’en” om mindre plastikaffald er vigtigere for kvinder (og mænd), end at sæberne og cleanseren rent faktisk er god for huden.
Opsætning af email flows
Jeg er subscribed til deres nyhedsbrev, og det virker til, de ikke har helt styr på deres segmenter. Jeg tænker ikke, dansktalende subscribers skal få nyhedsbrevet på to forskellige sprog.
Strategiske partnerskaber
Last Object kunne oplagt se ind i at lave strategiske partnerskaber med andre virksomheder med samme formål som dem.
Et eksempel kunne være at lave et samarbejde med Wren, som er en organisation med mange tusinde medlemmer, som betaler penge hver måned for at “offsette” deres månedlige CO2-udslip.
Det er altså nogle yderst motiverede medlemmer, der er lige i LastObject’s målgruppe og er villige til at betale mere for et produkt, der har et lavere CO2-aftryk.
Det er, alt jeg havde om Last Object i denne omgang.
Hvis du læste dette med interesse og kunne tænke dig at få noget konkret rådgivning af et SEO-bureau som os, så kan du bede om en gratis SEO-analyse – helt uforpligtende – og så ser vi på din virksomhed med samme analytiske briller på og finder optimeringsmulighederne, så du kan øge din synlighed online.