Hvad er SEO?
Hjælp til søgemaskineoptimering i 2024
I vores artikel giver vi dig indsigt i, hvordan du kan arbejde med SEO i 2024, samt konkrete metoder, du kan begynde at bruge med det samme.
Udforsk mulighederne for at øge din organiske trafik med os, eller kontakt os for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig med din søgemaskineoptimering.
Få en gratis SEO-analyse af din hjemmeside
Indtast din URL, og så kommer vi med bud på mulige SEO-optimeringer, som kan føre dig til tops på Google.
Hvad er SEO? Hjælp til søgemaskineoptimering i 2024
SEO, eller søgemaskineoptimering, er kunsten at øge både mængden og kvaliteten af trafik til din hjemmeside gennem organiske søgeresultater. Ved at optimere dit site til søgemaskiner som Google, kan du nå en højere placering i søgeresultaterne og dermed øge din synlighed over for potentielle kunder.
I vores artikel giver vi dig indsigt i, hvordan du kan arbejde med SEO i 2024, samt konkrete metoder, du kan begynde at bruge med det samme. Udforsk mulighederne for at øge din organiske trafik med os, eller kontakt os for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig med din søgemaskineoptimering.
Indholdsfortegnelse
Hvad er søgemaskineoptimering?
SEO, eller søgemaskineoptimering, handler om at forbedre både mængden og kvaliteten af trafik til din hjemmeside gennem organiske søgeresultater. Ved at optimere din hjemmeside til søgemaskiner som Google, kan du opnå en højere placering i søgeresultaterne og dermed øge din synlighed over for potentielle kunder.
Hvad er søgemaskineoptimering?
SEO, eller søgemaskineoptimering, er kunsten at øge både mængden og kvaliteten af trafik til din hjemmeside gennem organiske søgeresultater. Ved at optimere dit site til søgemaskiner som Google, kan du nå en højere placering i søgeresultaterne og dermed øge din synlighed over for potentielle kunder.
I vores artikel giver vi dig indsigt i, hvordan du kan arbejde med SEO i 2024, samt konkrete metoder, du kan begynde at bruge med det samme.
Udforsk mulighederne for at øge din organiske trafik med os, eller kontakt os for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig med din søgemaskineoptimering.
Få en gratis SEO-analyse af jeres hjemmeside
Indtast din URL, og så kommer vi med bud på mulige SEO-optimeringer, som kan føre dig til tops på Google.
Lad os gøre SEO-arbejdet
- Et samarbejde baseret på performance
- Branchespecifik SEO-strategi
- Fuld gennemsigtighed
Sådan udarbejder du en SEO-strategi
Men hvordan udformer man en strategi, der resulterer i topplaceringer på Google? Og hvordan fungerer søgemaskineoptimering? Vi har samlet information og tips til dig.
Hvordan skaber man en strategi, der giver topplaceringer på Google? Hvordan fungerer søgemaskineoptimering egentlig? Vi har samlet information og tips til dig her.
For at opnå fordelagtige placeringer er der tre vigtige områder at fokusere på: links, indhold (content), og teknisk opsætning – tilsammen kaldet SEO-pyramiden. Disse tre aspekter beskriver den nødvendige proces, man skal igennem for at optimere sin hjemmeside.
Søgemaskineoptimering og den tilhørende strategi skal ses som en løbende proces, der kræver vedvarende opmærksomhed og arbejde – det er ikke en opgave, man bare kan afslutte. I det følgende vil du få en lille guide til SEO-optimering.
Hvad er teknisk SEO?
Det tekniske setup er fundamentet i bunden af SEO-pyramiden. Dette aspekt er yderst vigtigt, da det danner grundlaget for din hjemmesides synlighed på søgemaskiner som Google. Uden et solidt teknisk fundament kan dine nuværende og potentielle kunder ikke finde dig.
Når du arbejder med det tekniske setup i forbindelse med SEO, er der flere vigtige områder at fokusere på. Dette inkluderer opbygningen af din hjemmeside, strukturen på indholdet og den overordnede brugeroplevelse. Et meningsfuldt design, en velorganiseret datastruktur og en høj page speed på både desktop og mobil er afgørende.
Men hvorfor er strukturen så vigtig for SEO? Strukturen er afgørende for, at Google kan finde og indeksere dit indhold, hvilket giver dig mulighed for at opnå en plads på side 1 i søgeresultaterne. Hvis vigtige sider på din hjemmeside er svære at finde og ligger mange klik væk fra forsiden, vil Google sandsynligvis ikke vurdere dem som vigtige. Sørg for at optimere disse sider for at gøre dem mere tilgængelige med søgemaskineoptimering.
Værktøjer som PageSpeed og Ahrefs’ Health Score er nyttige strategiske redskaber i dette arbejde. At sikre en favorabel page speed og en høj Health Score, samtidig med at du strukturerer dine data og design, er nøglen til at sikre, at besøgende får den bedst mulige oplevelse. Dette arbejde vil hjælpe dig med at opnå bedre placeringer på Google og gøre din hjemmeside mere synlig.
Hvad er linkbuilding?
I toppen af SEO-pyramiden finder vi links. Et centralt element i din strategi bør derfor være linkbuilding, som handler om at skabe autoritet for din hjemmeside gennem links.
Autoritet er afgørende her. Jo flere links, der peger på din hjemmeside, desto større bliver din popularitet og autoritet.
Google prioriterer nemlig hjemmesider med høj autoritet og kvalitetsindhold i deres søgeresultater. Dette skyldes, at Google vil give de bedste anbefalinger til brugerne, når de søger.
Derfor er det essentielt at opbygge høj autoritet. Linkbuilding er dermed en vigtig del af din strategi og bidrager væsentligt til din søgemaskineoptimering på Google.
Men hvordan opnår man autoritet til sin hjemmeside? Det sker blandt andet ved, at andre hjemmesider linker til din. Disse links kaldes ofte backlinks. Det kan derfor betale sig at have kvalitetsindhold, der er værd at linke til.
Links kan altså ses lidt som anbefalinger fra andre. Når andre hjemmesider linker til din, øger det trafikken til din side.
Målet er derfor at få så mange relevante og meningsfulde anbefalinger fra autoritære kilder som muligt. Linkbuilding handler derfor om at opbygge din hjemmesides SEO-autoritet ved hjælp af andres autoritet.
Mange køber sponsoreret indhold fra troværdige sider, hvor de linker til deres egne hjemmesider, men det er vigtigt altid at tænke på troværdighed og relevans i både tekst og platformen, der linkes fra.
Søgemaskiner er nu så intelligente, at de kan gennemskue hjemmesider, der sælger links på systematisk vis og derfor har mange irrelevante eksterne links.
Når man arbejder med linkbuilding, skal man derfor huske, at Google ønsker at levere godt og relevant indhold til sine brugere. Alle betingelser for søgemaskineoptimering bygger på dette princip.
Så hvis dit tekniske setup og indhold opfylder brugernes behov og forventninger, vil du rangere højere på Google, jo flere relevante anbefalinger du har fra autoriteter. Dette er vejen til en succesfuld hjemmeside gennem søgemaskineoptimering.
Interne links er alfa og omega
Det er utroligt vigtigt at oprette interne links på din hjemmeside, så dine undersider henviser til hinanden. Dette skaber en sammenhæng i dit indhold og forbedrer forudsætningerne for, at besøgende bliver længere tid på din side. Det forbedrer også brugervenligheden ved at gøre navigationen lettere, hvilket bidrager til bedre søgemaskineoptimering på Google.
Når du giver dine læsere, kunder eller brugere mulighed for at udforske forskellige emner gennem interne links, øger du chancen for, at de bliver længere tid på din hjemmeside. Dette reducerer afvisningsprocenten på de forskellige sider og skaber en mere engagerende oplevelse.
Gratis SEO-analyse? 🔍
Få en gratis SEO-analyse udarbejdet af Modeva – helt uforpligtende.
Sådan SEO-optimerer du din hjemmeside
For at mestre SEO-disciplinen er det nødvendigt at holde sig ajour med de nyeste tendenser og de faktorer, som søgemaskinerne anvender i deres rangeringer.
Søgemaskineoptimering kan sammenlignes med en have, der kræver konstant pleje, opmærksomhed og vedligeholdelse for at undgå, at den bliver overgroet. Det er en løbende proces, der aldrig afsluttes.
Derfor er det essentielt at skabe interessant indhold for din målgruppe, som samtidig kan findes af Google gennem relevante søgninger, hvilket vil forbedre din SEO-strategi. Hvis nyt indhold oprettes uden at blive læst, kan det i stedet tage opmærksomheden væk fra det indhold, der prioriteres af Google.
Sådan identificerer du dine kunders søgeadfærd
Det er ineffektivt at udvikle en SEO-strategi eller skabe nyt indhold uden at forstå din målgruppes søgevaner.
Det er derfor nødvendigt at undersøge, hvad din målgruppe har behov for og ønsker i forhold til dine produkter. Først når du har denne viden, kan du lave en effektiv strategi. Du kan analysere din målgruppes søgeadfærd på Google ved hjælp af en gratis SEO søgeordsanalyse.
En succesfuld søgemaskineoptimering baseres på at forstå forbrugernes digitale adfærd.
Denne analyse hjælper dig med at finde inspiration til nyt indhold og at optimere eksisterende indhold, så det matcher det, din målgruppe søger efter på søgemaskinerne.
Som en del af din SEO-strategi bør du udføre en søgeordsanalyse af din målgruppes søgeadfærd på Google ved at følge disse tre trin:
- Overvej, hvordan dine kunder sandsynligvis søger efter de produkter og løsninger, du tilbyder.
- Brug Search Console til at identificere de søgeord, der har genereret organiske besøg på din hjemmeside, og hvilke søgeord der har ført til eksponeringer.
- Benyt eksterne søgeordsværktøjer for at få indsigt i de søgeord, hvor din hjemmeside endnu ikke er synlig. Ahrefs.com eller Google Keyword Planner er gode udgangspunkter for din søgeordsoptimering.
Når du har gennemført en søgeordsanalyse, vil du have et klart billede af de søgeord, der er mest relevante for din virksomhed, og hvilke sider på din hjemmeside der skal optimeres eller måske tilføjes for at forbedre synligheden på populære søgninger inden for dit område. Google har en del information om både dig og dine kunder.
Vi anbefaler, at du arbejder systematisk ved at gruppere dine søgeord baseret på de nuværende placeringer af din hjemmeside samt de områder, hvor der er behov for en betydelig indsats inden for indhold og eventuelt linkbuilding.
Hvis du ønsker at dykke dybere ned i søgeordsanalyse i Danmark og finde yderligere metoder til at forbedre din placering i søgeresultaterne, har vi udarbejdet en separat artikel og SEO-analyse, som kan give dig flere nyttige anbefalinger.
Sådan måler du effekten af dit SEO-arbejde
Hvordan påvirker din SEO-indsats dine resultater? Vi anbefaler, at du vurderer din indsats for at kunne identificere, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør.
Dette vil hjælpe dig med at forstå, hvor du skal fokusere dine forbedringer. Det er vigtigt, at dit SEO-arbejde resulterer i øget salg, henvendelser, tilmeldinger eller andre mål, du har sat.
For at analysere din webtrafik kan du benytte et webanalyseværktøj som Google Analytics, som er et af de mest anvendte værktøjer til effektmåling.
Google Analytics er desuden en gratis og brugervenlig løsning. En vigtig pointe er, at der er mange aspekter af SEO, du kan måle. Derfor anbefaler vi, at du fokuserer på nogle specifikke metrics.
En vigtig faktor at undersøge er din hjemmesides afvisningsprocent, som viser, hvor mange af de besøgende, der forlader din side uden yderligere interaktion.
En anden vigtig metric er den tid, besøgende bruger på din side (Time on Page), da du ønsker, at de skal tilbringe så meget tid som muligt på din hjemmeside.
Ved at analysere afvisningsprocenten og den gennemsnitlige tid på siden kan du få indsigt i, hvor meget du skal investere i at skabe indhold, der engagerer og fastholder besøgende.
Udover Google Analytics anbefaler vi også at bruge Accuranker og Google Search Console til at overvåge din SEO-succes. Google Search Console er et gratis værktøj fra Google.
Med Search Console kan du følge med i, hvilke søgeord der driver trafik til din hjemmeside, justere din søgeordsstrategi efter succesfulde områder, og identificere potentielle problemer løbende.
Search Console giver også mulighed for at lave visualiseringer, så du som marketingansvarlig kan udarbejde rapporter og følge med i din hjemmesides præstation. Det er vigtigt at holde øje med din hjemmesides performance for at optimere ressourceforbruget og fokusere indsatsen, hvor det gør mest gavn.
Som nævnt kan du også måle din klikrate (CTR) med Google Search Console. Værktøjet tilbyder mange funktioner, som vi som konsulenter også bruger til at holde vores kunder opdateret om udviklingen og SEO-effekten.
Med Search Console kan du også udføre detaljerede analyser for at overvåge sider, der klarer sig godt, og dem der ikke gør. Det giver dig mulighed for at se, hvilke sider dine kunder lander på og optimere konverteringselementer.
Ved at analysere, hvor dine klik kommer fra, kan du få indsigt i din kundebase. For eksempel, hvis du driver et tømrerfirma og har optimeret sider for forskellige byer, kan du se, hvilke sider der tiltrækker mest trafik. Hvis du opdager, at størstedelen af dine kunder kommer fra Frederiksberg, kan du vælge at intensivere dine marketingindsatser i dette område.
SEO tager tid - men hvor længe?
Du sidder sikkert nu med det mest oplagte spørgsmål: Hvor hurtigt kan jeg forvente, at min SEO-investering begynder at give resultater?
Tiden det tager at se konkrete effekter afhænger af, hvor meget indsats du investerer i arbejdet.
Dit mål med SEO-arbejdet er at øge antallet af kvalificerede leads, konverteringer og salg.
Du vil begynde at mærke effekten, når du begynder at tiltrække besøgende til din hjemmeside, der er interesserede i at blive kunder, ikke bare besøge siden kortvarigt.
Dette kan du vurdere ved at analysere, hvor mange af dine besøgende der har gennemført et køb, fyldt en kontaktformular ud, eller tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
Hvis du dog starter op som en helt ny virksomhed med en ny hjemmeside, skal du væbne dig med lidt større tålmodighed, da Google med vilje afventer med at rangere helt nye hjemmesider.
Det blev nemlig bekræftet, efter oplysninger fra Googles algoritme blev lækket, der dokumenterede, at alle nye hjemmesider bliver placeret i en “sandbox” og før for alvor får chancen for at rangere efter nogle måneder – men realistisk set først vil rangere godt efter mange måneder eller år afhængigt af dit SEO-arbejde.
Vi siger typisk, at det tager mellem 3 og 6 måneder at se resultater alt afhængigt af indsatsen og konkurrencen i den specifikke industri. Hvis du er i en konkurrencepræget branche eller bare ikke selv magter opgaven, kan vi derfor anbefale, at du finder en SEO-konsulent eller et dygtigt marketingbureau med speciale i SEO, som kan hjælpe dig.
Skal vi hjælpe din virksomhed med at komme til tops på Google?
SEO (søgemaskineoptimering) FAQ
SEO, som står for “Search Engine Optimization”, refererer til optimering af hjemmesider for søgemaskiner baseret på organiske søgeresultater. Det omfatter flere aspekter såsom søgeordsoptimering, forbedring af websidens tekst, linkbuilding, teknisk struktur og andre faktorer.
SEO er ikke en hurtig løsning. Det har aldrig været en metode til øjeblikkelig succes og vil ikke blive det. En langsigtet strategi er nødvendig, da det kan tage mellem 6 til 12 måneder at opnå topplaceringer på de fleste søgeord.
Omkostningerne ved SEO varierer. Du kan vælge at ansætte en ekspert til at håndtere det for dig eller tage det på dig selv. Selvom det tager længere tid at lære og udføre SEO på egen hånd, kan du ofte gøre det uden ekstra omkostninger, hvis du selv står for det hele.